EA-6B Prowler
Elektronika | Bevetések | Háromnézeti rajz | Műszaki adatok | Fotóalbum
Az A-6 Intruder bázisán kialakított gép feladata az ellenséges radarok és az elektronikus kommunikáció zavarása és a légvédelem radarjainak támadása levegő-föld rakétákkal (HARM). Minden repülőgép-hordozón megtalálható, de földi bázisokon is állomásoztatják — a légvédelem első vonalához tartozik. Először 1968-ban repült, 1971-ben állították hadrendbe. Az Egyesült Államok haditengerészete és tengerészgyalogsága tartja szolgálatban. Ezek váltották le 1998-ban az EF-111-eseket is.
Elektronikai zavarórendszere: legfontosabb eszköze az AN/ALQ-99 taktikai zavarórendszer. A készülék nemcsak azonosítja az ellenséges radarjeleket, de meg is tanítható az új szignálokra, azokat továbbíthatja a parancsnokságra akár repülés közben is. Ezen kívül zavarja az ellenséges vadszgépek radarjait és a földi radarokat, kommunikációs rendszereket. Az öt felfüggesztési pontjára függeszthetők további elektronikai eszközök, póttartályok, vagy HARM rakéták. A farkán lévő feltűnő gumóban vannak azok az antennák, amelyek az ellenséges radarok jeleit veszik és azonosítják nagy távolságból. Az azonosítás és az ellenintézkedések kapcsolása történhet automatikusan, vagy a személyzet által. A személyzet áll egy pilótából és három tisztből, akik az elektronikát kezelik. Közülük a hátul ülők a zavarásért felelősek, az elöl ülő pedig a navigációért és az önvédelmi elektronikáért.
A következő években a Prowlereket felújítják. A Block 89A program egyrészt az öregedő gépek strukturális felújítását, másrészt számos elektronikus fejlesztést foglal magában. Fejlesztik az AN/ALQ-99 zavarórendszert, valamint új alacsony és magas frekvenciájú adókat szerelnek fel.
Bevetések: az Öböl-háborúban kiterjedten alkalmazták mind a Sivatagi vihar, mind a Sivatagi Pajzs hadműveletben. Utóbbiban a szárazföldi bázisú Prowlerek 936 bevetésben vettek részt több mint 2100 órát repülve, a haditengerészet gépei pedig 495 bevetésen 1622 órát repültek.
Az EA-6B-ket 2010-ig tervezik szolgálatban tartani, utána F-18G "Growler" gépekkel, EB-52 és EB-1 módosított bombázókkal és talán pilóta nélküli repülőgépekkel, mint például átalakított Global Hawkokkal helyettesítik őket.
Gyártó: Northrop Grumman Aerospace Corporation |
Fotóalbum
Klikkelj a képekre, hogy teljes méretben lásd! Figyelem, minden kép ugyanabban az ablakban nyílik!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |